BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, June 13, 2009

Fikir Alami


Allah Taala ialah rab kita. Nabi Muhammad saw pesuruh Allah.Nabi pesuruh Allah,jadi kita kena ikut keseluruhan cara dan sunnah Nabi SAW. Yakin al-Quran yg mana menyuruh kita melakukan tugas dakwah ini.kita sebagai umat nabi perlu teruskan usaha nabi saw ini..hari ini manusia lebih byk memikirkan ttg dunia,bagimana nak maju dlm perniagaan,berjaya dlm pepriksaan,dpt ijazah phd,dapat hidup senang dll jauh sepertimana fikir dan risau yg dimiliki Nabi SAW..
Apa dia Fikir Alami?..
Fikir alami ialah fikir risau ttg umat. Macammana semua umat hingga bayi yg terakhir sebelum kiamat dpt mati dgn kalimah Lailahaillah.Tugas ini adalah utk kita semua dan merupakan jln terbaik utk kita ikut..hudallinnas..jd tugas kita jalankan adalah tugas dakwah illallah. Walaupun siapa kita,dari ceruk rantau manapun dtgnyer kita,semuanye adalah umat nabi saw. Kita ni adalah umat nabi pertama yg akan masuk syurga.Sslps tu umat nabi lain plak msk syurga.Zzaman nabi Musa a.s,umat bani israel minta jadi umat pertama masuk syurga tapi Allah tak izin dan tlh pilih kita umat Muhammad saw,Jadi kita kena byk2 bersyukur. Nabi sabar dgr karenah umatnye.jd kita pun kena sabar seperti nabi. Sunnah nabi semua besar ,paling besar ialah dakwah ilallah..
Nabi fikir umat sehingga hampir wafat pun nabi sebut "ummati,ummati". Kalau kita nampak org salah,klu bleh kita tegur. klu x mampu,kita bagitau cara baik dan klu x mampu juga,kita perlu sembahyang minta tolong dgn Allah. Klu nampak org wat salah,jgn fikir itu kesalahan dia tp kena fikir ianya adalah kesalahan kita yg lemah dlm berdakwah.
Untuk wujud fikir ini maka kita perlu:
~bertaubat kerana telah menzalimi diri sendiri dgn tidak melaksanakan amanah Allah.
~berdoa moga Allah masukkan dlm diri kita Fikir Alam ni.
~Tafakur bhw setiap saat ada manusia yg meninggal tanpa kalimah Lailahaillah dan mereka akan diazab di neraka,maka dgn pikir ini akan menyebabkan kerisauan dlm hati kita.
~Fikir bhw di dunia ini ramai manusia tidak amal agama dan ramai lahi non-muslim yg belum dpt hidayah.
~kita harus merenung bhw kehidupan manusia sekarang jauh dr sunnah nabi,tidak amal sunnah dan tidak amal agama.(tdk solah,tidak tutup aurat,pergaulan bebas dll)
~fikir bahawa masih byk masjid yg tidak dimakmurkan,tidak ada solah jemaah,tidak hidup 5 amal masjid dll
~KIta juga kena fikir kaum keluarga,jiran tetangga dan saudara amra kita yg masih belum dpt amalkan agama dan masih belum menjadikan dakwah sebagai maksud hidup.

InsyaAllah dgn mewujudkan sedikit fikir risau yg ada dlm diri kita ini,semoga Allah campakkan hidayah utk manusia seluruh alam.ameen

3 comments:

Anonymous said...

emm yg nabi kata ummati ummati sewaktu hendak wafat tu adalah hadis dhaif. minta maaf jika salah. wallahu aa’lamu bishowab

Anonymous said...

Alhamdulillah

Anonymous said...

Ambil pengalaman IPB Mathurat