BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, September 25, 2009

Aidil Fitri & Puasa 6...



Bertemu kembali..
Alhamdulillah,syukur ke hadrat Allah kerana masih di panjangkan usia kita seterusnya dapat menikmati suasana Aidilfitri tahun ni..dan hari ni adalah hari ke enam syawal dan pastinya suasana raya masih rancak dengan program ziarah menziarahi saudara mara dan rakan taulan ..


Di saat kita bergembira jangan lupa untuk kita kena renung kembali kata bijak pandai iaitu:
"Raya yang sebenar ialah apabila di akhirat kelak Allah isytiharkan pada diri kita untuk masuk dalam syurga dan selamat dari azab neraka..Itulah raya kita yang sebenar- benarnya..."

walau bagaimanapun,bukanla bererti kita tak boleh berhari raya,tapi biarla hari raya itu selari dengan syariat islam.

Bagi diriku dan familyku..alhamdulillah kami dapat beraya dengan gembira terutama anak2ku..pulang ke kampung dan berjumpa sanak-saudara merupakan peluang yang tak mungkin dilepaskan..tapi tahun ni kami hanya dapat beraya 3 hari je..raya pertama di sebelah suamiku dan raya kedua belahku pula..raya ke 3 sudah pulang kembali ke rumahku kerana esoknya suami dah mula berkerja..dan bila bab berziarah ni,kanak2la paling gembira coz dapat collect duit raya..siap anak2ku bila jalan umah saudara,tanya padaku bila nak dapat duit raya..mmm,selalu ku ingatkan pada anak2ku agar betulkan niat ziarah itu kerana Allah,pergi beraya kerana nak bersilaturrahim,bukan sebab nak duit raya,walaupun mungkin anak2ku tak faham dan masih kecil lagi,tapi kita sebagai ibu bapa kenala ingatkan anak2 kita supaya tak salah niat dalam berhari raya ni..

So,untuk syawal ni,jangan lupa teruskan berpuasa sunat 6 hari..mudah2an Allah limpahkan rahmat dan kebaikan dalam bulan syawal yang kita lalui tika ini...

Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud,

"Siapa yang puasa di bulan Ramadhan, kemudian diiringi puasa 6 di bulan Syawal,maka yang demikian itu seolah-olah berpuasa sepanjang masa"(HR Muslim)

Akhir kata rasanya tak terlambat lagi utkku ucapkan,

SELAMAT HARI RAYA DENGAN INGATAN TULUS IKHLAS,
MAAF ZAHIR BATIN.....


Thursday, September 10, 2009

Bila wanita seperti lelaki...~


Actually nak storile citer yang berlaku padaku semalam..sedangku berehat2 dengan anak2ku lepas zohor tu..terdengarla orang memberi salam dan mengetuk rumahku..biasanye kalu orang yang tak ku kenal memang aku tak melayannya..tapi semalan ntah macam mana tergerak hati nak buka pintu,walhal aku dah intai dah kat sliding door nampak macam budak lelaki berkaca mata berdiri di luar,tapi tak berapa jelas dan ada seorang wanita tersorok kat belakang pintu kayu rumahku..so aku ingatkan anak jiranku..bila buka pintu je( mujurla ada tirai kat pintu luar rumah ni,coverla mukaku yg tak berhijab ni dari di lihat budak lelaki tu)..oh,siapa pula dia ni,tak kenal la pulak..rupanye budak perempuan (lagi sorang ni bertudung) datang nak ajar jahitan padaku,memula tu malas nak layan,memang tak de masala petang tu coz nak rehat ngan nak prepare utk berbuka petang nanti..so budak tu explain la pasal jahitan ni bla..bla..bla kat depan pintu rumahku ni,x jemput pun masuk,tak berani sebenarnya,lanikan ramai orang boleh menyamar..mmm..aku pun ntah macam mana bleh tanya kat budak perempuan tu,

" Dik,tu kawan adik tu laki ke?".memang aku tengok tadi sekali imbas cam lelakila..dengan t-shirt dan seluar jeans nye..
"Eh,takla kak,perempuan,"..terus kawan dia tu beri salam dan nak salam aku di sebalik tabir pintu ni..tergamam terus aku di buatnye..antara percaya dengan tidak,off course,bila aku terpandang aje muka dia dengan penampilan dia tak ubah sebijik seperti lelaki memang tak menampakkan yang dia ni perempuan..terus dalam hatiku kata..andainye dia ni menyamar kata perempuan,berdosanye aku bersalam dengan budak lelaki ni..tetiba budak cam lelaki ni dengan ramahnyer menerangkan tujuan dia datang ni..bla.bla..bla..dalam hatiku kata..oh,memang perempuan la kot sebab suara dia suara perempuan,kalau suara garau, tak taula nak kata apa..hehe..aku yang terkejut ni terus setuju je dan isi borang nak belajar menjahit coz dia kata dalam setengah jam lagi dia datang nak ajar aku kat rumah ni aje dalam sejam..mmm..blehke macamtu?..ish..ish..aku dah tak leh fikir apa dah masa tu terus accept jela..sebab tengok muka budak perempuan yang seperti lelaki tu punya pasal la..

Bila budak tu balik,terus aku rasa tak sedap hati,eh..betulke?aku plak dah isi borang,ntah betul ntah tidak,ntah2 dia saja nak maklumat peribadi aku ke?..ya Allah..tak tenteram hati di buatnye..Ya Allah,istighfar bebanyak aku dan mohon pada Allah moga dilindungi aku ni..takutla..terus aku call hubby kat ofis citer perkara ni..so hubby aku kata tak usah layan kalu dia datang semula dan bagitau dia suami tak izin...mmm..betulla tu..aku pun tak minta izin pun dengan hubby aku tadi,pandai2 je buat decision sendiri..tula jadinye...:)...so,aku pun tunggu jela budak tu datang semula..setengah jam kemudian,budak cam lelaki tu datang ketuk pintu..kali ni aku berpurdah,buka tingkap je cakap melalui tingkap kata tak jadi,macam2la alasan aku bagi,nampak kecewa gak budak tu..nak wat macammana..aku pun sebenarnya tengok muka budak tu jadi cuak juga..bila aku minta no phone atau alamat kedai,dia tak bagi pula,katanya kalau belajar kat tempat dia mahalla sampai berbelas ribu,coz tempat belajar menjahit tu bukan ajar kemahiran tapi kepakaran sekali,betulke??..ish..ish...macam2 hal..maafla dik..sebab bersangka buruk pada adik yea...penampilan tu telah buat orang lain berfikiran yang bukan2...kalaula adik datang dengan bersopan santun berpakaian muslimah menutup aurat,takdela jadi macam ni..

So, moral of this story,
1-berhati2la dengan orang yang kita tak kenal,jangan terus percaya kata2nya.
2-Pada wanita2 di luar tu,jadila wanita yang sebenar2 wanita..jangan jadi tomboy ke ape ke..susahkan orang lain.kan Allah dah ciptakan kita sebaik2 kejadian..terimala diri kita seadanye...

Friday, September 04, 2009

Hidup sederhana

Pesanan yang ke lima untuk para wanita amalkan dalam kehidupan harian dan rumahtangga adalah mengamalkan kehidupan yang sederhana seperti yang ditunjukkan oleh nabi dan para sahabat. Yang dimaksudkan dengan sederhana di sini ialah kita berbelanja mengikut keperluan kita walaupun kita mampu bukan mengikut kemampuan kita dan hawa nafsu semata-mata sehingga menyebabkan pembaziran dan sifat menunjuk akan harta yang kita miliki.Ada 5 perkara yang perlu disederhanakan dalam kehidupan kita iaitu:


11. Rumah.

Kita lihat rumah orang islam hari ini sudah jauh dari ciri-ciri rumah sahabat dan sahabiyah. Rumah kita sudah seperti rumah orang yahudi dan nasrani kerana dalamnya punya tv, perhiasan, perabot, meja makan dan lain-lain lagi yang kesemuanya adalah milik kehidupan orang yang kafir. Jadi rumah orang islam perlu menghindarkan perhiasan yang boleh menyebabkan pembaziran dalam rumah tersebut. Tidak guna rumah besar dan indah andaikata penghuni di dalamnya hidup jauh dari ketaatan kepada Allah dan rasulnya.


22. Pakaian.

Pakaian juga perlu sederhana seperti yang digariskan oleh islam. Bukan pakaian moden yang jauh dari ciri-ciri pakaian orang islam. Apatah lagi dengan suasana menyambut hari raya, sudah pasti pakaian baru menjadi pilihan kita. Tak cukup sepasang sebaliknya 2-3 pasang. Tidak salah tetapi biarla berpada2 kerana pakaian yang tidak kita pakai itu akan di hisab di hari akhirat kelak.


33. Makanan.

Di bulan ramadhan yang sedang kita lalui sekarang ni, sudah tentu makanan yang berlebihan pasti berlaku apatah lagi dengan sifat teruja dan nafsu kita melihat makanan di bazaar ramadhan. Belanja berlebihan sehingga membazir. Maka kita kena muhasabah makanan yang kita mahu makan, kalau biasa kita makan 3-4 jenis makanan, cubalah kita kurangkan kepada 2 jenis sahaja. Mudah2an dengan cara itu mengingatkan kita kepada insan yang tidak berkemampuan dan kita dapat belajar mensyukuri nikmat pemberian Allah Taala.


44. Kenderaan.

Ramai orang yang punya impian untuk memiliki kereta besar dan mewah. Maka mereka yang mahu mencontohi kehidupan sahabat sahabiyah perlula bersederhana dalam kenderaan. Cukuplah kenderaan itu digunakan kerana keperluan bukan kerana menunjukkan kemewahan kita. Dan tidak perlulah kita menghiasi kenderaan itu pada perkara yang tidak perlu.


55. Kenduri.

Sederhana dalam kenduri terutama kenduri perkahwinan. Ambil yang perlu sahaja, tidak perlu bersanding untuk menunjuk2, makan beradab atau berhias pelamin dan bersolek. Dikatakan permulaan keberkatan hidup suami isteri adala pada akad nikahnya,jikalau dalam hari perkahwinan sudah ada unsur kemaksiatan,sudah tentu tiada keberkatannya,maka tidak mustahil seandainya rumah tangga mereka itu penuh masalah dengan ranjau duri kerana diawalnya sudah tidak mengikut syariat islam.

Jadi kita perlula memikirkan kehidupan kita agar wujud kesederhanaan dalam setiap tindak tanduk kita supaya tidak bertentangan dengan ajaran islam. Dikatakan sederhana itu terbahagi kepada 2 bahagian.

1. Melalui jalan taqwa-iaitu jalan yang ditunjukkan oleh rasul saw dan para sahabat.

2. Melalui jalan fatwa- iaitu jalan yang dibolehkan oleh ulama.

Rasulullah saw bersabda, ‘Sungguh beruntung orang yang memeluk islam, diberi rezeki yang cukup, dan dibuat merasa qanaah (cukup/ puas) oleh Allah dengan apa yang diberikan-Nya.’ [HR. Muslim 1054]