BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 24, 2009

Mendidik anak cara Sunnah

Sebagai seorang wanita solehah dan juga ibu pastinya kita mahukan anak-anak kita berjaya di didik mengikut acuan agama islam kerana hanya dengan cara yang ditunjukkan oleh agama kita sahaja mampu memabwa kejayaan di dunia dan akhirat.


Rasulullah saw bersabda:
"Sesungguhnya setiap bayi yang lahir itu fitrah(suci). Kedua ibubapanyalah yang mendidiknya menjadi Yahudi, Nasrani atau Majusi."

Anak-anak yang dilahirkan adalah seperti kain putih,bersih. maka ibu bapalah yang membentuk anak itu samada mahu menjadi seorang yang mentaati perintah Allah swt atau sebaliknya.setiap ibubapa harus bercita-cita untuk menjadikan anak-anaknya soleh solehah. Madrasah bagi anak-anak adalah bermula dari rumahnya sendiri dan ibubapa adalah guru terbaik untuk anak-anak ditarbiyah. Berikut adalah tips-tips yang dianjurkan dalam mendidik anak mengikiut cara Islam:
~Ketika ibu mengadung.ia haruslah banyak beribadah,membaca quran, terutama surah-surah seperti Yusuf, Luqman, Yassin dan Mariam.
~Ketika bayi lahir, diazankan bagi bayi lelaki dan diqamatkan bagi bayi perempuan,masukkan manisan ke dalam mulutnya,masukkan dengan jari telunjuk kanan dan ditekan ke langit-langit dan gerakkan ke kanan dan kiri, cukur rambutnya untuk menguatkan ingatan, beri nama yang baik dan adakan aqiqah pada hari ke tujuh setelah melahirkan.
~Menyusukan bayi sendiri sehingga berumur 2 tahun dengan menjaga adab seperti berwudhuk, membaca selawat dan berzikir ketika menyusukan bayi.
~Apabila anak sudah boleh menyebut perkataan ajarlah perkataan pertama itu dengan menyebut nama "Allah". Apabila lafaz Allah yang pertama disebut maka Allah swt akan membangkitkan kita dengan wajah bercahaya seperti bulan purnama di padang masyhar nanti.
~Ajar adab-adab dan sunnah seharian seperti adab tidur, adab makan, adab tandas dan sebagainya.
~Adakan majlis ilmu seperti majlis taklim setiap hari, ceritakan kisah kehidupan nabi dan para sahabat,bentangkan takaza-takaza agama, beritahu pada anak-anak tentang usaha dakwah, tanggungjawab berdakwah sehingga anak-anak dapat menyedari kepentingan dakwah tersebut.
~Segala perbuatan atau percakapan kita dengan anak-anak, hendaklah dihubungkan dengan kebesaran Allah. Ada 4 cara untuk meningkatkan keimanan anak-anak kita iaitu:
1. Dengan cara melihat
2. Dengan cara mendengar
3. Dengan cara berfikir
4, Dengan cara bercakap
`Anak-anak bersifat ingin tahu dan beritahu mereka ganjaran-ganjaran yang mereka terima apabila melaksanakan perintah Allah dan ceritakan juga suasana kehidupan akhirat.
~Ada 3 peringkat dalam mendidik anak
1. Peringkat bawah 7 tahun.
~ jadikan anak seperti raja, maksudnya mengikut keinginan dan cara mereka selagi tidak keterlaluan seperti dalam bergaul, bermain sesuai dengan perkembangan diri mereka..serta memberi pujian dan sanjungan pada mereka.
2. Peringakat 7-14 tahun
~ jadikan anak seperti hamba, maksudnya di waktu ini kita boleh memerintah anak-anak untuk mematuhi perintah Allah seperti bersolah dan seandainya anak-anak tidak menuruti maka kita boleh merotannya..
3. Peringkat 14 tahun ke atas
~ jadikan anak seperti kawan kita, maksudnya berkongsi segala masalah yang dihadapi anak-anak dan apa sahaja sesuai dengan umurnya. pendekatan lebih kepada mendengar permasalahan mereka dan berkongsi pendapat dengan mereka.
Mudah-mudahan dengan didikan seperti ini kita mampu melahirkan anak yang soleh-solehah,hafiz-hafizah, alim-alimah serta menjadi daei-daeiyah. InsyaAllah..

8 comments:

namaku ina said...

assalamu'alaykum warohmatullahi wabarokaatuh

Haa..postingan akak kali ini membuat ina tersenyum lah..kenapa? karna ina bercita2 sekali ingin mendidik anak dengan cara sunnah rasulullah saw (tapi karna ina saat ini masih jadilah anak..maka ina didiklah ina sendiri dengan cara sunnah :p )


semoga kelak banyak ummie yang punya risau dan fikir seperti rasulullah saw..hingga nantinya
akan terlahir anak2 yang soleh-solehah..hafidz-hafidzah..'alim-'alimah..dan da'i-da'iyah... amiin ya Allah..

iqbalsyarie said...

cara Rasulallah juga yg akan berjaya.terima kasih berkongsi..boleh jadi tips-tips awal ni utk persediaan.hehe

karkunah said...

wslsm wrt ina,
insyAllah,mudah2an cita2 ina yg baik itu dimakbulkan Allah..:)

to iqbalsyarie,
betul3,insyaAllah....

karkunah said...
This comment has been removed by the author.
Ibnu Mutalib said...

Assalamualaikum.. ada usaha masturat di klg student IPT?? saja nak tau

aisyah N said...

Assalamuaalaikum..Alhamdulillah,artikel yang sangat berguna.minta izin utk dikongsikan bersama..

mohammad said...

assalamualaikum..

buat Ibnu Mutalib..
sila rujuk pada rakan seusaha lelaki berdekatan dengan kawasan IPT tersebut.Jika anta masturat,mintak rujuk pada ahlia rakan seusaha tersebut(yang telah melakukan usaha masturat ini)..wallahuaqlam

Anonymous said...

mohon perkongsian bersama.. ^_^