BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 09, 2009

Kenapa kita keluar jalan Allah..

Setiap manusia pasti akan menemui Allah. Kehidupan ini tidak tahu berapa lama,yg taat dan berdosa akan jumpa Allah. Kita atas jalan hidayah,bila jumpa Allah,akan berjaya. Tanpa hidayah jumpa Allah akan gagal. Mafhum Quran:orang2dapat hidayah dr Allah,merekalah org2 berjaya.
Apa itu hidayah? hidayah ialah yakin hati kita dapat dibetulkan,Allah Maha Esa,agama benar,nabi benar,Dia yg sebenarnya. Apa jua yg dibagitau semua itu benar. Berita yg diberitau lebih benar dari 2+2=4.
Kenapa kita keluar ke jalan Allah?
Untuk membenarkan Allah,taat pada Allah. Maksudnya seluruh anggota diperbetulkan. Kita punya kemampuan dan harta sepertimana yang dikehendaki Allah. Ada yg miliki harta sedikit dan ada yg banyak. Dia berkehendak memberi kepada sesiapa yg dikehendakinya. Allah yg bagi nyawa dan kemampuan pada kita. oleh itu bagaimana kita nak guna harta ,anggota dan belanja di jalan Allah. Sekiranya tiada yakin dlm diri kita itu adalah bahaya kerana ada kerosakan tidak yakin pada Allah. salah guna anggota,harta dan kemampuan. Maka tidak akan tercapai apa yg diingininya. Allah tdak redha padanya. Allah hanya redha pada org yg ikut perintahnya. Segala anak kunci ada pada khazanah Allah. Allah hantar para nabi,tapi manusia lupa jalan tersebut. kita lupa bahawa kita telah terlupa.Cth:10 thn lupa atau lalai dlm solah. kehidupan tanpa amal kita akan bergaduh,berlawan sampai musnah.
Takut pada Allah ialah kita amalkan jalan hidayah seperti apa yg telah disuruh maka kita akan buat. cth:kita naik bas 7 pagi.bila bas bertolak kita tidur lagi,buat tak kisah. maka kita akan kena tinggal. tapi kalau kita risau x dpt naik bas itu,pasti kita akan buat persiapan awal dan bangun awal tunggu bas tersebut. Begitu juga kalau kita tidak taat perintah allah,Allah akan guna asbab utk azab kita. Bila kita hidupkan hidayah,Allah akan beri berkat dlm hidup. Beriman dan taqwa akn selamatkan diri dari perkara dilarang.seperti wayar positif dan negatif. Wayar iman ada 2 bahagian. satu gerak utk amal kebaikan dan satu halang dari amal maksiat.
Apabila kita buat kerja agama,akan datang kejayaan.Yakin iman akan meningkat ikut usaha nabi. Usaha atas kebendaan,yakin akan datang penipuan. Manusia tertipu dgn keduniaan. Barangsiapa tertipu kesannya dia akan lupa pada Allah. Hukumannya manusia lupa akan diri,lupa mati. Bila sedar hanya setelah dirinya mati. Cth:Masa org mencuri brgnya,dia tidur,bila sedar baru menangis. tidak guna kerana barang dah hilang.
Kalimah syahadah kena perbetulkan. Kena yakin padaNya. Tarik khazanah Allah Taala. Minta bantuan dari Allah melalui solah. Bantuan Allah tidak akan datang kalau solah tidak sempurna. Solah tambah doa kena perelokkan. Agama akan jadi asbab hidayah utk org lain.
Kesimpulannya setiap individu kena amal agama.tak kira munafik ke islam ke. belajar keluar jln Allah dan sebar agama .Siapa bantu agama allah,maka Allah akan bantu dia. Maka kena usahakan agama sebagai maksud hidup. Wallahualam.


Dipetik dan diubahsuai:
Bayan Maghrib Maulana Ibrahim,Nizamuddin,2007

1 comments:

=_mU_haimi_N_= said...

InsyAllah..doa agar semua umat nabi Muhammad keluar jalan Allah..aminn