BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday, June 03, 2009

Nusrah jemaah


Alhamdulillah...citer pasal nusrah jemaah nie,actually sekarang ni kat kawasan markaz tempat ku ada jemaah masturat 10h datang..walaupun jemaah ni kuar kt marhalah lain,tapi aku tetap pegi gak..coz jemaah ni adalah jemaah dari kampung suamiku...seronoknyer dapat jumpa mereka...iyelah..selalu masa balik kampung gi taklim mingguan kat umah akak yg kuar sekali masturat ni...akak nie memang byk pengalaman,kuar IPB dah 2 kali,pastu kuar Australia,ngn dlm negeri beberapa kali..memang jaga nisabla..pastu azam dia thn ni kuar kat Mekah..kira wat haji sekalila...bestnyer...sorang akak tu pun dah kuar IPB,negara jauh...kira marhalah kampung suamiku ni dah ramai masturat yg kuar negara jauh..insyaAllah..tahun depan turn aku plak nak kuar masturat 2bln negara jauh..hehe..semangat tuh..azam,azam :)...tadi cadangnyer nak sembang lagi ngn jemaah ..iyelah nak tauler karkuzari diorang yg dah byk pnglman nikan..tp x sempat coz nak balik sebelm zohor.....td sempatla dgr bayan..biasalah nak dkt Ijtimak Malaysia julai nikan..maka bayan pun berkisar ijtimak ni..insyaAllah marhalahku azam utk kuar 3h masturat be4 ijtimak ni berlangsung..
Tentu ada yg nak tau nusrah jemaah tu aperkan??...actually nusrah ni maksudnyer tolong..so bila ada jemaah yg dtg kat tempat kita,maka kita kenalah bagi masa nusrah kat jemaah ni..cam masturat yg dtg...maka org tempatan kena sediakan rumah utk kaum wanitanyer tinggal kat umah tersbt...kaum lelaki duk kat masjid..biasa jemaah masturat akan tinggal 3h bagi setiap umah yg diduduki..tuan rumah pula kenala iznkan jemaah utk guna barang2 yg diperlukan di rumah bagi kegunaan jemaah cam dapur,pekakas masakan ,bilik air dll..biasa akan disediakan satu bilik utk jemaah masturat ni..pastu nusrah tempatan plak cam masturat di kawasan tersebut blehla nak khidmat kat jemaah yg datang ni seperti khidmat masak ,khidmat program atau nusrah dgn tinggal skali sama jemaah masturat ni..sebaik2nyer klu nak pegi nusrah tu x yahla bawa anak..klu leh anak tu biar suami yg jaga..bukan ape,takut ganggu program terutama waktu byn..cam akuler..bawa anak td..hidayat sungguh..iyelahkan..bebudak bukan reti duk diam..sabar jela..insyaAllah dlm masa terdekat klu Allah izin aku nak terima jemaah 40h masturat dr Johor..seronokla bila ada jemaah dtg nie..walaupun first time jumpa,ntah sesapa ntah,tp bila wat usah tabligh nie,bleh plak izin org yg x kenal duk umah kita,tido,guna barang kita..hebatnyer kuasa Allah dlm kerja agama nie..cuba klu x wat kerja nie..nakke sesaja kita terima org yg x pernah kita kenal..confirm reject teruskan..tulah kasih sayang Allah pada hambaNya yg sanggup susah payah tinggal kg halaman,anak2 utk belajar kerja nabi nie dan pada tuan umah yg sanggup terima jemaah..
Daripada Al-Barra’ bahawa Rasulullah bersabda maksudnya: “Apabila bertemu dua Muslim dan berjabat tangan, diampunkan dosa kedua-duanya sebelum mereka berpisah.” (Hadis riwayat Abu Daud)


Dan bila nak nusrah tu kenalah jaga adab2nyer..ikut adab dan usul juga tertib masturat..camtulah serba sikit penerangan ttg nusrah jemaah nie..mudah2an asbab jemaah yg datang ni akan jadi asbab hidayah seluruh alam..ameen...

0 comments: