BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 30, 2009

Masturat Acheh,Indonesia..

Bertemu kembali..semalam sempatla aku pergi nusrah jemaah masturat yang datang ke halaqah jiran tempatku..walupun nak ke tempat tu dalam 40 minit..tetapku nak pi gak..bukan senang nak jumpa jemaah dari tempat yang pernah menggegarkan dunia dengan peristiwa tsunami nie..kebetulan semalam hubby ambik mc..dapatler aku p ngan sorang lagi ahlia karkun kawasanku..sesampai kat umah tuan rumah..aku pun bertaarufla dgn jemaah ni..ada 5 orang sumanye..umur mungkin antara 30an hingga 45..erm..aku pun ambilla kesempatan bertanya keadaan Acheh sekarang ni..sorang jemaah tu citerla...dia kata Acheh sekarang nie lebih maju dari dulu dan lebih cantik dan pesat pembangunannya..ooh..Alhamdulillah..di sebalik musibah tu ada rahmat Allah turunkan..dan dia kat asbab tu juga usaha agama di sana semakin berkembang..jemaah luar pun banyak yg ke sana..bagusla tuh..tapi yang x bestnye jemaah tu kata,lepas tsunami ni..maksiat makin banyak..dan berleluasa..huh..tu yg x best dgr tuh..manusia mudah lupa di atas apa yg telah Allah timpakan pada mereka sebelum ini..sedangkan Allah dah beri peringatan dengan musibah sebesar tu pun,manusia masih lagi lalai dan buat kemaksiatan,apatah lagi kat negara kita yang dikatakan aman dan makmur..fikir2kanla..kena byk muhasabah diri ni..memang diakui kerja agama di Indonesia begitu maju berbanding negara kita.. xtahula kenapa..agaknya orang Malaysia ni manja kot..tak tahan di uji..


Petang tu juga orang nusrah pun ramai datang..lebih 30 orang..dapatla dengar bayan dari jemaah Acheh ni,masyaAllah,bayannya sungguh menyentuh hati..citer pasal iman yakin jer...klu bayanpun biasa berkisar tuh jer..tapi semalam mmg menyentuh hati dan sanubari lagi..ingat lagi pembayan citer pasal sebiji buah mangga..hari ni manusia tak nampak kebesaran Allah disebalik buah mangga..contohnya kita beli buah mangga 5 biji,tetiba ada satu tu busuk..yang peliknya kat luar kulit cantik dan kuning jer,takde tanda lubangke..tetapi bagaimana bila belah buah tu ada ulat di dalamnya..maka kita pun marahla pada penjual tu kata jual buah yang busuk walhal penjual tu sendiri x tahu yang buah tersebut busuk..Kita tak pernah terfikir bahwa Allah nak tarbiyah kita melalui buah tu yang mana kekuasaan Allah jelas terlihat..Allah yang Maha Berkuasa menjadikan buah yang sama ada yang elok dan ada yang berulat..Maha suci Allah..terasa kecilnyer diri ni..sbb jarang bersyukur bila Allah uji camtuh..pembayan plak waktu berdoa, cam menangis je suaranye..kami yang masturat ni..apalagilah...soksek,soksek..terkesan dgn doa..mudah2an doa tersebut diperkenankan Allah hendaknya..habis bayan buat tasykil..InsyaAllah dalam hati tu teringin gak azam nak kuar masturat ke Indonesia,mudah2an Allah izinkan..ameen..

9 comments:

Ahliahnizam said...

Salam.

Masya Allah, seronok baca posting akak. Saya pon azam juga nak keluar masturat ke negara luar. Kita sama-sama azam ye kak, mana la tau dapat keluar sama jemaah ;) Insya-Allah.

karkunah said...

wslm..insyaAllah..sama2 azam dan doa..mudah2an Allah perkenankan..:)

syukri said...

salam,

cuti semester yg lepas ada azam nak kluar 10hari kat indon,tp allah x pkenankan...kluar dlm ngr ja..azam lagi dan lagi...

syukri said...

waktu keluar NJ tahun lepas di Flores,Indonesia Timur,masturat2 sana 'strong'...dan usaha maju...ikram kuat mcm ikram di bangladesh

karkunah said...

wslam..bila kita berjumpa dgn rakan usaha negara lain,pasti jazbah naik lg2 dgr karkuzari mereka..mmg patutla azam pi negara2 luar spy usaha agama ini dpt disebarkan..insyaAllah sama2 azam dan doa..

Baitijannati said...

assalamualaikum....

rindunyerr nk dengar bayan scara 'live' cmtu...dh lama x dgr..teringat dulu2...lani bca byan kat intenet je...:(...rasa nk balik je msia...buat usaha dsna....rindu kat kwn2(ahliaH)....

karkunah said...

to baitijannati:
wslam..xpe kak..nanti akak balik m'sia blehla gi nusrah jmaah..dgr byn..saya klu ada jmmah msturat ni,mmg suka pegi..seronok bila ada suasana iman amal ni..klu duk umah ni x kuat nak b'amal..hehe..nak blk cuti lama ke kt m'sia??

aisya.solehah said...

salam.

maaf, saya krg fhm ttg ita buah mgga 2, dtjukan pd mnusia ke,yela luaran ok dalam masyaallah,,klo dtjukan pd kkuasaan ALLAH 2 cm na.. maaf, lmbt pickup cket...

karkunah said...

salam aisya.solehah

klu pasal kekuasaan Allah Taala, dia Yang Maha Berkuasa menjadikan buah mangga itu busuk dan elok..kekuasaan Allah yang meletakkan ulat tu di dalam buah mangga sedangkan zahir buah tu takde pun lubangke atau nampak busuk..macam kisah ulat dalam batula..pernah dgr x? Allah boleh bagi ulat dalam batu itu hidup..Maha suci Allah...